ברוכים הבאים לפורום מנעולנות, הפורום המקצועי בארץ בנושאי מנעולנות!- מבית היוצר של מוצרי נעילה ומיגון- מנעולן בירושלים

עמוד ראשי אבטחה ומיגון צילינדרים ומנגנונים מנגנון רב בריחי

מנגנון רב בריחי


הודעה ב' ינואר 28, 2013 1:59 pm

הודעות: 239
שלום רב,

לעיתים אני נתקל בשיחות עם לקוחותיי בחוסר ידע בהקשר לפעולת המנגנון בדלת רב הבריח.
מנגנון רב הבריח נקרא כך באופן טבעי משום שבדלת קיים יותר מבריח אחד.
מבנה הבריחים משתנה וכן מיקומם במסגרת הדלת שונה אך פעולתם הינה אפקטיבית במידה זו או אחרת בעת נעילת הדלת.
אני לא רואה בצורך להתעכב על מבנם היות וכל יצרן בונה אותם באופן יחודי לו.

מנגנון רב הבריח בנוי באופן בו סיבוב המנעול (צילנדר) גורם לסיבובו של גלגל שיניים בגוף המנגנון . סיבוב גלגל השיניים במנגנון גורם לתנועת הזרועות פנימה והחוצה.
בעבר היה מנגנון רב בריחי מופעל גם בעזרת מנעול (צילינדר) בעל לשון ולא גלגל אשר היה מפעיל את זרועות המנגנון. כיום ניתן לרוב לראותו בתצורה של גלגל שיניים.
חשוב עוד לציין כי לרוב מידת גלגל השיניים הינה סטנדרטית אך ניתן עוד למצוא מנגנונים המופעלים בעזרת גלגל שיניים גדול (בולט באופן מהותי מגלגל שיניים סטנדרט).
אז איך למעשה המנגנון פועל/מופעל ?
על גבי המנעול (צילינדר) מורכב גלגל שיניים (כפי שצויין, לרוב). גלגל השיניים משתלב עם גלגל השיניים שבמנגנון . כתוצאה מכך, בעת סיבוב המפתח מסתובב הגלגל שיניים שעל הצילינדר ובכך מסתובב גלגל השיניים של המנגנון. סיבוב גלגל השיניים במנגנון מאפשר הוצאת/כניסת הזרועות.

מנגנון איכותי אמור לעבוד מספר שנים. יש לקרוא לאיש מקצוע בעת שחשים כי מנגנון הדלת פועל בקושי מסויים.
בברכה,
דודו כהן
מנהל פורום מנעולנות
אודות

הודעה ד' מרץ 06, 2013 9:18 am

הודעות: 3
חשוב להבין שפעולה קשה של המנגנון לא מעידה בהכרח על בעיה במנגנון. ברוב המקרים הבריחים לא נכנסים באופן חלק לפתחים במשקוף, תופע שניתן לתקן ע"י כוונון הדלת או הרחבת הפתח הבעייתי.

בברכה

קובי גלפמן

הודעה ד' מרץ 06, 2013 10:43 am

הודעות: 239
שלום רב,

טרם דבריי מודה על התייחסות ושיתוף פעולה מקצועי ומכובד.
ארחיב במעט הנושא על מנת להבהיר לקוראים ולעמיתיי במקצוע.

בראשית, טרם התייחסותי המקצועית, בדיקת פעולת המנגנון תתבצע כאשר הדלת הינה פתוחה בכך מבוטלים הכוחות הפועלים לאורך ורוחב הזרועות בדלת.
על פי הנחיות היצרן מומלץ להחליף מנגנון דלת רב בריח כל 7-15 שנים. במקרים בהם מוצבת הדלת חשופה לנזקי מזג האוויר, תיתכן החלפת מנגנון עוד קודם.
דלת רב בריח הינה מדוייקת להפליא ולאורך השנים מיועדת לעבוד באופן חלק ואף תחת עומס רב.
משקלה של דלת רב הבריח ינוע בין 60-100 ק"ג בהתאם לדגם החברה. באופן ישיר לעובדה זו החברה מייצרת משקופים וצירים העומדים בעומס זה.

ביצוע הרחבת חורים במשקוף הינו אסור ונוגד את הנחיות החברה. הרחבת קוטרו של קדח חור המשקוף יגרום בראשית להחלשות החומר ובנזק רב לחוזקה של הדלת. הרחבת קדח אינה נדרשת היות ויצרן הדלת תיכננה באופן בו הזרוע נכנסת היטב ובאופן מדוייק אל הפתח.
חשוב להבהיר כי שינוי קוטר הקדה של החור במשקוף משפיע ישירות על מיגון הדלת ועמידותה בפני פריצה.
אני לא מקבל ובטח לא ממליץ על פתרונות מקצועיים אשר נוחים למבצעם אך הלקוח מקבל ירידה ברמת האבטחה והמיגון.
אודות צירי הדלת ארחיב במעט. אכן התעסקות עם משקלה של הדלת וכיוונה אינה פעולה פשוטה אך במקרים בהם הדלת אינה "מכוונת" , יוודא מבצע העבודה כי הצירים אינם חלשים/שבורים. הוספת דיסקיות אינה הפתרון המקצועי הנכון במקרים אלו.
צירי הדלת בנויים בחוזק הנכון לעומס עבודה זה.

דבריי מקבלים משמעות רבה יותר במקרה בו מורכב מנגנון פתיחה חשמלי/ביומטרי על דלת רב הבריח.
לרוב לקוח אינו זוכר כיצד דלתו עבדה באופן חלק בעת התקנתה ובמרוצת השנים, לאחר שבאופן טבעי ישנה שחיקה, מרגיש הלקוח כי מצבה של הדלת כיום הוא אכן המצב הנכון והתקין. בכל המקרים בהם מוחלף המנגנון וכמובן באותה העת רצוי ומומלץ להחליף גם צילנדר, מרגיש הלקוח איכות הדלת באמת.
בברכה,
דודו כהן
מנהל פורום מנעולנות
אודות


חזור אל צילינדרים ומנגנונים

cron